Jag heter Katrin Bååth och frilansar som creative director/art director, stylist & jag är också kreativ chef på Sandberg Wallpaper. Det allra bästa jag vet är att resa, plåta, styla, bygga varumärken och skapa event. Och hänga med min lilla familj förstås.

Kontakt katrinb@katrinb.se
Instagram @katrinbaath

Se min portfolio här

13 saker att tänka på när du jobbar med en kreatör.

13 saker att tänka på när du jobbar med en kreatör.

Får sååå ofta frågor, och vill ännu oftare förklara för folk hur en kreatör fungerar. Här kommer därför ett favoritinlägg i repris. 

Att jobba med en kreatör är kanske inte alltid så enkelt. Här kommer 13 saker att tänka på…

#1. LÅT KREATÖREN GÖRA JOBBET.
Låt en kreatör få göra sitt jobb. Att lägga den färdiga idén i knät på en kreatör är att kasta pärlor till svin. Själva idén är kreatörens jobb, inspiration och drivkraft. Gör istället en riktigt genomarbetad brief som innehåller allt matnyttigt kreatören behöver för att kunna jobba fram bra idéer.

#2. UTMANA KREATÖREN.
Att utmana en kreatör är det bästa du kan göra. Håll tyglarna så löst att idéerna får chans att byta riktning. Och visa att du helt ger dig hän till att kreatören kan sitt jobb.

#3. LÅT KREATÖREN FLYGA FRITT.
Att stänga in en kreatör, att tvinga dem att jobba på ett visst ställe, vid ett visst skrivbord varje dag, fem dagar i veckan är lite som att döda en kreatör. Eller i alla fall att sakta låta den självdö. En kreatörs jobb är att inspireras – ge dem istället frihet under ansvar och du kommer få dubbelt så bra slutresultat. Lovar!

#4. BE ALDRIG EN KREATÖR NÖJA SIG MED ”GOOD ENOUGH”.
Good enough är det värsta uttrycket en kreatör vet. Glöm det, som kreatör vill man alltid göra sitt bästa. Ordet quickfix är det allra vidrigaste en kreatör kan höra.

#5. JOBBA TILLSAMMANS MED KREATÖREN.
Jobba och utveckla idén tillsammans med kreatören – ett plus ett blir alltid tre. En kreatör vill inte bara ha ett jobb lagt på sitt bord. En kreatör älskar att få ventiliera sina idéer, stöta och blöta, vända och vrida dem även med dig som kund, och att kunna känna sig bekväm med att göra det.

#6. HJÄLP KREATÖREN.
Det är inte helt ovanligt att en kreatör använder sin ena hjärnhalva så mycket att den andra lite mer ordningssamma ibland får stryka på foten. Hjälp då kreatören genom att organisera, projektleda, skapa tydliga deadlines osv. Då låter du kreatören göra det den är bäst på.

#7. GE KREATÖREN TID.
Att som kreatör ständigt arbeta med att hitta på nya idéer och inspireras tar tid. Idéerna kommer inte en tisdagsförmiddag vid skrivbordet. De bästa idéerna kommer alltid till på natten, i duschen, i bilen eller kanske på en konsert. Just därför behöver du som beställare vara ute i god tid. Låt kreatören verka ut idéerna och själv utveckla dem innan de måste presenteras.

#8. LÅT KREATÖREN INSPIRERAS.
Låt en kreatör inspireras och jobba på sitt sätt. Har du kreatörer anställda hos dig, låt dem vara fria under ansvar. Skicka dem på kollo istället för en kurs för att inspireras, tillåt dem att jobba från en filt i en park, eller bara uppmuntra dem till att ha nästa kreatörsmöte utomhus. Jag lovar att du i gengäld får glada, nöjda kreatörer som inte bara älskar sitt jobb utan som då levererar så mycket mer och bättre. Vilket i slutändan genererar mer pengar och nöjdare kunder.

#9. BETALA KREATÖREN ORDENTLIGT.
Betala ordentligt. En kreatörs jobb är att vara kreatör. Såklart ska de ha ordentligt betalt för sitt jobb.

#10. LITA PÅ KREATÖREN.
Ta kreatörens val på allvar. Gå all in, eller inget alls. Gör inte snållösningar på slutet. Att hen valt rätt papper eller vill handtexta utskicken till din trycksak istället för att förtrycka adresserna är precis lika viktigt som själva innehållet för mottagaren och adderar det där lilla extra som inte går att mäta i pengar. Det går alltid att räkna hem det i långa loppet.

#11. SAMARBETA MED KREATÖREN.
Att betala en kreatör som egentligen inte alls passar ihop med ditt företag för att få dem att sprida ditt varumärke är verkligen att kasta pengarna i sjön. Skapa istället samarbeten där du och kreatören passar ihop. Ni gillar varandra och ni gillar att jobba med varandra. Låt också kreatören skapa eventuellt innehåll. Och låt framför allt kreatören skapa fritt. Så får du mångdubbelt tillbaka.

#12. VÅGA PRATA ÖPPET.
Det är väldigt sällsynt att en kund vågar prata om totalbudget för en lansering öppet med sina kreatörer. Om fler gjorde det skulle kreatörerna kunna skapa så mycket större och smartare lösningar för samma peng. Det handlar ju bara om att hitta en leverantör av idéer som man litar på, och som man vet använder pengarna på bästa sätt. Litar man inte på sin leverantör är det nog ändå dags att byta.

#13. HA KUL.
Ha kul och låt det framför allt vara kul att jobba tillsammans med en kreatör. Då blir ju både jobbet och livet mycket roligare.

 

Text & foto: Katrin Bååth

3

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Katrin Bååth

Jag heter Katrin Bååth och frilansar som creative director/art director, stylist & jag är också kreativ chef på Sandberg Wallpaper. Det allra bästa jag vet är att resa, plåta, styla, bygga varumärken och skapa event. Och hänga med min lilla familj förstås. Kontakt katrinb@katrinb.se Instagram @katrinbaath Se min portfolio här

Senaste inläggen på Lovely Life

Stäng meny