Kolla kreatören – Johan Lundell, Blankdays.

Är så evinnerligt imponerad av min vän Johan Lundell som precis startat upp modemärket Blankdays så jag var tvungen att ställa några frågor om kretivitet, inspiration och modebranschen…

Hej Johan, vem är du?
Svår fråga, beror på hur djup man ska vara. Men det korta svaret är en tjurig 42- årig tvåbarnsfar som råkat bli designer. Uppvuxen i Huskvarna och Jönköping, bott i Göteborg 11 år, Oslo 5 år och är sedan 2012 tillbaka i Jönköping.

Hur hamnade du i modebranschen egentligen?
Jag har egentligen aldrig vetat vad jag vill bli när jag blir vuxen. När jag gick gymnasiet gick jag Naturvetenskaplig linje för att det gav störst valmöjligheter, och sen valde jag att plugga till Dataingenjör på Chalmers, eftersom det kändes som något som också skulle ge ett brett utbud av val framöver. Där märkte jag dock väldigt snabbt att jag inte kunde bli bäst, vilket gjorde att jag hoppade av och startade en klädbutik istället och sen har det bara rullat på. Jag har ingen utbildning inom mode, men jag började jobba extra i butik tidigt och sen har jag lärt mig under vägen. Jag kan fortfarande inte rita bättre än en 5- åring, men som tur är så finns Illustrator så man kan få fram sina idéer!

Vad ger dig inspiration?
Framför allt att resa och uppleva saker. Att vara på nya platser och bara sitta på ett café eller en restaurang och titta på människor och hur de använder kläder och stilar är nog det som ger mig mest.

Har du något bra tips för den som vill ta en kreativ idé till genomförande?
Bara gör det! Det är otroligt sällan man stöter på någon som startat något och ångrar det, däremot finns det väldigt många som inte vågar. Ibland lyckas man inte, men man lär sig otroligt mycket på vägen, men så länge man inte satsar allt man har på ett kort så klarar man sig oftast bra. Ett annat bra tips är att om ni är flera som startar tillsammans, se till att ha ett kompanjonavtal som reglerar vad som händer i framtiden, annars kan det bli väldigt stökigt med tiden.

Du har ju precis startat upp ditt eget varumärke Blankdays, berätta mer. Vad säljer ni, till vem, och vad är egentligen storyn bakom namnet blank days?
Det är ett varumärke som jag gått och funderat på i sisådär 8 år. Efter att ha jobbat med väldigt stora produktioner av plagg som inte varit bra för miljön så har jag hela tiden känt dåligt samvete, så jag har velat skapa något som verkligen tar ett steg längre än andra och jobbar hållbart på alla sätt som går. Allt från material, produktion, avstånd till underleverantörer, förpackningar, frakter, kontor och lager ska göra så små miljömässiga avtryck som möjligt.

Blankdays är ett varumärke som gör lyxiga basplagg till män (och kvinnor som gillar boyfriend- fit) med hållbarhet genom alla led. Grundtanken är helt enkelt att på ett etiskt sätt skapa världens bästa plagg inom varje kategori av baskläder och essentiella accessoarer. Genom att bara göra de produkter som alla behöver mest mer hållbart och göra dem genomtänkta in i minsta detalj och söm, tillverka dem i de finaste tänkbara kvaliteterna på några av världens bästa fabriker så får vi fram plagg där man verkligen känner skillnaden mot konkurrenter. Sen är poängen att det inte ska kosta för mycket, både kunderna och planeten mår bättre av att kunna ha råd med bättre produkter. Jag inte har några mellanled och inga återförsäljare, utan plaggen går direkt från fabrik till kund och då kan priserna ligga under hälften mot vad andra varumärken skulle behöva ta betalt.

Namnet kom till av att jag under de senaste 8-9 åren jobbat på positioner inom företag där möten var 90-95% av arbetstiden. Ingen tid blev över till att verkligen jobba, vilket jag kände inte var utvecklande och kreativitetsdödande. Blank days betyder ju mötesfria dagar, så därav kom namnet. Logon består av fem tomma rader i kalendern, där inga möten är inplanerade, som jag sen gjort om till sömmar som sitter som en brodyr på alla plagg. I övrigt finns inga synliga logos eller prints, utan det är passform och kvalitet som är det som ska göra plaggen attraktiva. I våra stadgar finns inskrivet att inga interna möten, vare sig det är styrelsemöte eller andra frågor, bör pågå längre än 30 min och ska i största mån ske rörligt – antingen promenerandes eller löpande.

Du har ju haft en lång karriär innan detta, vad har du sysslat med innan du bestämde dig för att bli egen och starta upp Blankdays? Dressman, Velour, Tangent Garment Care, Stadium, Junkyard – listan är oändligt imponerande.
Jag har i stort sett alltid jobbat med kläder, men det blev på allvar när jag flyttade till Göteborg 1997 och öppnade butiken Nostalgi med en vän. Vi hade kommit över ett stort lager med oanvända kläder tillverkade från 1940–1980, allt från kostymer och klänningar till jeans, t- shirts och y- frontskalsonger. Vi visste inte riktigt själva vilken skatt vi satt på, men ganska snart märkte vi att väldigt många designers var inne med jämna mellanrum och köpte inspirationsplagg av oss. När vi såg våra plagg ute under andra labels så började vi fundera på om vi inte skulle starta ett eget varumärke istället för att släppa alla guldkorn till andra.

Sagt och gjort så startade vi klädmärket Velour. Vi hade inte en aning om hur klädproduktion gick till, så vi började med att leta i Gula Sidorna (det var innan internet slagit igenom) och genom diverse tips och telefonsamtal hittade vi en fabrik i Estland som kunde hjälpa oss. När vi till slut lyckats göra oss förstådda och fått fram prover så märkte vi att man var tvungen att tillverka 300 st av varje plagg och det kunde inte vi sälja i vår lilla butik, så vi gav oss ut runt Skandinavien med en bag och knackade på hos butiker vi trodde skulle gilla våra produkter. Det fick en flygande start, jag tror inte att en enda butik sa nej, så vi sadlade snabbt om och öppnade kontor. För att spara pengar skaffade vi ett ett stort kontor på Tredje Långgatan i Gbg och hyrde ut platser till kreativa människor i vår ålder, AD´s, filmskapare, programmerare, arkitekter mm och fick många synergieffekter av det. Vi växte ganska snabbt och hade när jag hoppade av 2005 nio anställda.

Efter det fick jag jobb som designer i Sthlm på Encore, ett streetvarumärke med rötterna i surf där jag var i två år. Det var en extremt rolig tid, men att pendla till Göteborg och vara två till tre nätter i Sthlm var inte ultimat när vi skulle få vårt första barn. Då var tanken att jag skulle börja som designer på Nudie Jeans, men i samma veva fick jag ett erbjudande om att jobba som designchef/creative director för Dressmann i Oslo. Erbjudandet var för bra för att säga nej till, så en månad innan vår son föddes flyttade vi till Norge där vi blev kvar i 5 år.

Därefter flyttade vi hem till Jönköping och jag startade eget med design och produktion åt andra bolag med underkläder, t- shirts, skjortor etc. Jag skötte allt från design till inköp och produktion och såg till att varorna levererades till kundernas lager. Jag riktade mig mot lite större kunder och hade hand om tex MQ, Cubus och Salmings underklädesproduktion. Vid ett möte för att sälja in produkter till Stadium blev jag istället rekryterad till att vara designchef/ Head of Exclusive Brands. Det innebar att jag var ansvarig för allt som gällde Stadiums egna varumärken, som SOC, Everest, Warp och Race Marine. Tyvärr så låg kontoret i Norrköping vilket innebar 4h på tåg varje dag, vilket blev för slitsamt efter två år och jag sa upp mig och tänkte dra igång Blankdays, som jag redan funderat på under flera år.

Mitt i förberedelserna till uppstarten så ringde en gammal vän och bad mig hjälpa till att få ordning på Junkyard.com. Eftersom jag ändå tänkt syssla med e- handel för mitt eget bolag så kände jag att det var en bra skola. Så under två år pendlade jag istället till Gbg och jobbade som Head of Purchase, ansvarig både för egenproduktion och inköp av externa varumärken.

Vid sidan av detta har jag sedan 2012 varit delägare och jobbat aktivt i Tangent Garment Care, som tillverkar organiska tvättmedel, skovård, tvålar etc tillsammans med tre vänner, vilket jag fortfarande gör. Puh, man inser att man är gammal när man går igenom den här listan…

Vad i din karriär är du mest stolt över hittills?
Svårt att säga en sak, men jag har nog tre höjdpunkter.
1. Att äntligen kunna lansera www.blankdays.com är stort. Det är så mycket jag står för med varumärket och jag är otroligt stolt över produkterna. När första ordern från en för mig helt okänd person kom in så trillade det en liten tår. Det har varit så enormt mycket jobb och tid bakom projektet för att få till det.
2. Att vi överhuvudtaget vågade starta varumärket Velour när vi var så unga och utan erfarenhet, är jag väldigt stolt över. Första kollektionen med Velour sponsrade vi några av våra kunder som var okända artister på den tiden bla Håkan Hellström och Bad Cash Quartet vilket känns väldigt kul så här i efterhand.
3. Samarbetet med Rolling Stones. Jag hade hand om projektet, designade plaggen och flög fram och tillbaka till New York hela tiden för att få det godkänt. Det var ett otroligt slit, men resultatet blev jag otroligt nöjd med. Produkterna från den kollektionen är i mina ögon det bästa Dressmann någonsin haft.

Du har ju fingret med i många spel, som tex en av mina favvovarumärken Tangent Garment Care? Berätta, har ni någon nytt på gång där?
Ja, där händer det en hel del. Vi ställde ut på Maison et Object i Paris nu i September och släppte fyra nya dofter på vår organiska tvål. Samtidigt lanserar vi två helt nya produkter, bodylotion och bodywash, som vi tror på väldigt mycket!

Vilken produkt är du mest stolt över i ert sortiment?
För Blankdays är det nog ändå t- shirten. Det är otroligt svårt att få till en passform som passar väldigt många som samtidigt sitter snyggt och har rätt balans. För Tangent GC måste jag säga tvålen. Den är i en klass för sig jämfört med andra tvålar.

Har ni nya produkter på gång?
På Blankdays kommer nyheten under hösten vara skjortor. Jag kan inte avslöja mer än att de kommer vara fantastiska!

Vilken produkt säljer mest, den vita t-shirten gissar jag. På min man Robert sitter den som ett smäck, precis lagom lång ärm, lagom tight, lagom ringad hals. Ja, jag skulle nog fanken beskriva den som den perfekta tischan….
Ja, vit och svart t- shirt sticker ut lite, men det är förvånansvärt jämnt skägg mellan produkterna. Boxershortsen har seglat upp sista veckan, vilket är kul.

Vem inspirerar dig?
Inom klädvärlden är min förebild Martin Margiela. Han var banbrytande inom mode på så många sätt och hans inställning att det är kläderna som ska vara i fokus, inte modeller. En annan inspirationskälla är Yvon Chouinard, som grundade Patagonia som är fantastiskt i sitt hållbara tänk. Båda är helt kompromisslösa och har kört sin egen grej, mot strömmen, så det är nog de två.

Vad är det bästa med att driva eget?
Att man bestämmer helt över sin egen tid och att man lär sig så oerhört mycket mer när man driver eget än som anställd. Allt från att prioritera sin tid rätt till att det dyker upp problem som man aldrig trodde att man kunde lösa – men det kan man!

Vad är din högsta dröm?
Självklart att vi räddar vår planet genom att göra smartare val, det är så fruktansvärt att se hur utvecklingen varit de senaste 20 åren.

tack snälla Johan för pratstunden och stort lycka till!
/Kram Katrin

 

Foto: Anna Hållams & Ola Christensson.

6
Stäng meny