jag i kålen

Grönkålschips, Svensk supermat!

Hej, Linda här som gästbloggar på Lovely life. Idag vill jag bjuda dig på mitt bästa recept på krispiga grönkålschips.

Foto Peter Westrup ur min bok Rå mat.

Grönkål vår supergrönsak

Grönkål är en riktig supergrönsak. Jag älskar att äta den på olika sätt hela året runt. I mina gröna smoothies, sallader, i wok mm. Förr kunde jag bara hitta grönkål under vintern här i Sverige, men till min glädje finns de nu i butikerna hela året. I år odlade jag massor av grönkål själv i min trädgård, de är väldigt enkla och kräver inte så mycket omsorg utan bara står där i all sin ståtlighet till långt in på våren. Nu när första frosten har varit här smakar de ännu lite bättre. Näringsmässigt är de fantastiska med både sin klorofyll, protein och alla sina vitaminer och mineraler.

Jag har läst att i år tros det bli väldigt mycket grönkål över i Sverige då så många julbord är inställda, så låt oss hjälpas åt att äta upp denna supergrönsak!

Recept

G R Ö N K Å L S C H I P S  M E D TAMARI OCH CITRON

Grönkålschips, Yummi! Något av det godaste jag vet! Här har jag skapat ett recept på grönkålschips som ger krispig salt, men samtidigt syrlig smak. Perfekta på mysbrickan eller som snacks innan middagsbjudningen. Gör stor sats!  Jag lovar att de kommer bli uppskattade. För att bevara maximalt av grönkålens näring ger torkugn den bästa tillagningsmetoden. Har du ingen så funkar även vanlig ugn på låg värme. 

Chipsen är godast färska men kan förvaras i tät burk upp till en vecka innan de förlorar sin krispighet. 

Ingredienser

500 gr grönkål
1/2 dl citronjuice
2 msk äppelcider vinäger
1 1/2 dl olivolja
1/2 dl tamari (glutenfri soja) 

1. Tvätta, torka och repa grönkålen från mittstammen och lägg grönkålsbladen i en stor skål. Spara stammen till dina gröna juicer, passar bra i din juice tillsammans med lite äpple och apelsin. 

2. Blanda alla övriga ingredienser och häll över kålen. 

3. Massera hårt med händerna så att kålen bryts ner och absorberar smakerna. Provsmaka så att du gillar balansen på det salta, syrliga och lena. 

4. Lägg grönkålsbladen direkt på 2 torkbrickor och torka i torkugn, 42 grader i 8 timmar, tills chipsen är krispiga och goda. Har du ingen torkugn sätt ugnen på lite under 50 grader varmluft. Lägg grönkålschipsen på flera plåtar och låt dem torka under ca 5 timmar. Öppna ugnsluckan ett par gånger för att vädra ut ångan. 

Hoppas du gillar receptet och att du äter grönkål som jag på avigan och rätan och typ varje dag!

Kram,
Linda

2
Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.