Detta är ett gästinlägg av Sophia Schyman som driver populära bloggen Recovering Shopaholics.

Jag är med i en facebookgrupp för kvinnor som gillar aktier och privatekonomi. Varje vecka är det minst en medlem som ber om gruppens tips för att börja handla smart, stå emot impulsköp och komma igång med ett sparande.
Själv har jag gått från att vara en slösa till en spara. Förr var jag definitivt en sådan som åt nudlar veckan innan lön, och i princip alltid gick plus minus noll. Mitt år med ett köpstopp gav mig helt nya perspektiv på vad jag tycker är smart och rimligt att konsumera. Förvisso innebär det en del uppoffringar men jag upplever också att jag själv är den största vinnaren.
Här kommer mina allra bästa tips för dig som vill börja konsumera mindre och smartare:
– Visste du att du får samma belöningseffekt av att spara som att köpa? Det är sant. Varje gång du köper något frigörs dopamin i hjärnan, och det är vad som skänker dig tillfredsställelse. Men samma effekt får du alltså av att spara. Det är så mycket lättare att stå emot impulser om du har ett långsiktigt mål att sträva emot. Mitt mål är att ha en rejäl buffert så att jag klarar mig minst två år utan en inkomst. På två år har jag sparat mer än 160 000 bara genom köpa mindre, välja begagnat framför nytt och sälja av sådant jag inte behöver. De är inte kattskit det!
– En impuls är ofta kortvarig. Planera in en betänke-mån innan du fattar ett köpbeslut. Börja med en natt. Försök sedan ge dig själv en månad att tänka över om du verkligen behöver prylen eller om du kan klara dig utan. Nio av tio grejer kommer du inte ens komma ihåg, än mindre varför du ville ha dem. Jag har som regel att aldrig shoppa på impuls längre, utan att vänta minst en vecka men helst en månad innan jag verkligen slår till.
– Avregistrera dig på nyhetsbrev, gå ur kundklubbar och avfölj företag i sociala medier. Du kanske tror att du tjänar på kundklubben och att det är toppen att alltid ha första tjing på rean. Men tänk på att den bästa konsumtionen är den som aldrig blir av. Grejen är att företag aldrig vill rabattera något som du ändå hade tänkt köpa ändå, systemet med kundklubbar är ofta så fiffgt att du får rabatten först när du köper något ytterligare.
– Se över vem du influeras av. Många influencers har som jobb att visa upp nya prylar och kläder. Utan att lägga en värdering i själva yrkesutövandet, kan vi ändå konstatera att det inte enbart har en hälsosam effekt på oss som påverkas. Det är lätt att inbilla sig den typen av konsumtion är både vanlig och rimlig för alla. Det är den inte! Vänd blicken mot en bredare horisont, och följ människor som har en annan typ av livsstil. Då blir det betydligt enklare att vara försöjsam och tillfreds med vad du redan har.
– Gör-det-själv. Visste du att vi människor har en störig benägenhet att tycka att allt vi själva gör är lite mer värt än vad andra gör? Det är något som man kan nyttja till sin fördel, om man vill hålla igen på onödig konsumtion. Jeans som sytts upp för hand blir ju något mycket mer än ett par dussin-jeans, det är ju plötsigt ett hantverk, frukten av mitt egna slit.
Det där låter ju inte så svårt?!
I teorin är vi alla medvetna konsumenter, i praktiken är de flesta av oss mer eller mindre livegna i konsumtionssamhället. De allra flesta i dag är medvetna om konsekvenserna vårt beteende har på miljön och andra människor. Ändå så fortsätter vi att prioritera kortsiktiga belöningar i form av onödig shopping.
Jag tror att det beror på massa olika faktorer.
– Människor är flockdjur och vi gör i de flesta fall så som vi tror att andra människor gör, det finns programmerat djupt inne i oss. Den psykologiska effekten har till och med ett snitsigt namn: bandwagon-effekten Alltså att vi är benägna att “hoppa på tåget om vi ser att andra människor finns på”. Nästan all marknadspåverkan går ut på att sälja sociala bevis i olika former. “Andra, lyckliga människor gör såhär. Gör likadant och du kommer också att bli lycklig”. Det krävs oerhört mycket för att vi ska våga gå mot strömmen, och när bilden är att “alla andra gör det”, ja då är risken stor att vi fortsätter göra det själva också. Mot allt bättre vetande.
– Vi lägger mer tid på att försvara ett beslut än på att fatta det. Vi är ofta inte nöjda med ett köp förrän vi har övertygat oss själva i efterhand. Du som Apple-vurmare kanske känner igen fenomenet? Man pratar aldrig så mycket som sin nya Mac som när man ska berätta för PC-användare exakt hur överlägsen den är. De flesta av oss är fantastiska duktiga på att efterrationalisera saker som vi köpt, och det beteendet gör det tyvärr inte lättare att erkänna när vi fattat dåliga köpbeslut. Och i förlängningen gör vi alltså samma misstag om och om igen och vägrar erkänna det högt för oss själva.
– Single action bias. Just denna tankefälla har jag tröskat omkring i oräkneliga tillfällen. Ett tag tyckte jag att det var helt motiverat att flyga fem gånger om året eftersom jag inte körde bil. Eller att om jag hade hållt köpsuget i schack under en månad så var det helt okej att unna sig lite extra de kommande elva. Detta är ett välbeforskat fenomen som går ut på att vi tenderar att tillskriva en handling en helt oproportionelig vikt (som att inte äga en bil), och att den i sin tur kompenserar för massa andra handlingar som har negativa konsekvensar. Det är ju fortfarande summan som räknas!
Hoppas att du tyckte att mina tips var användbara. Om du vill förkrova dig ytterligare kan jag tipsa om böcker och poddar som gett mig otroligt värdefulla insiker.
Vi är vad vi köper, konsumtionskulturen är här för att stanna. Som podd och bok. En väldigt bra bok och gedigen bok av Katarina Graffman och Jacob Östberg.
Podden Dumma Människor av Lina Thomsgård och Björn Hedensjö. Grymt rolig och intressant podd om varför smarta människor ofta beter sig så dumt.
Vill ha mer, om barn, tid och konsumtion av Katarina Bjärvall. Obligatorisk läsning för föräldrar som tampas med dåligt samvete över att barnen inte får tillräckligt. Obligatorisk läsning för alla, nu när jag tänker efter.
Boken Beteendedesign, av Arvid Janson och Niklas Laninge. För alla som är intresserade av beteenden, och hur man kan påverka dem för att få folk att göra som man vill. Nudging är ett annat populärt ord.
Stor kram
Sophia
Detta inlägg har en kommentar
Pingback: Mina bästa tips för att börja konsumera smart – Recovering Shopaholics