Om att färgen breder ut sig i de svenska hemmen
Länge har det i inredningsvärlden talats om att de vita hemmen är på väg bort. När man ber någon beskriva sitt hem får man numera ofta en lite ursäktande beskrivning och ett skämt om ”ljust och fräscht” till svar. De flesta har det alltså rätt vitt där hemma fortfarande. Och en snabb titt på objekten som ligger ute på Hemnet vittnar också om att majoriteten av de svenska hemmen fortfarande är det. Alltså ljusa och fräscha.
Men nu har en stor rörelse satts igång och inom bloggsfären tycker jag den är mycket tydlig. Det hela började med att en stor fastighetsbyrå anlitade tre stylister som utifrån en vetenskaplig rapport av en designpsykolog om hur man optimerar möjligheten till en lyckad försäljning, fick uppdraget att styla exakt samma lägenhet på sitt sätt inför en visning.
Resultatet blev inte vad vi är vana att se i mäklarprospekten, nämligen vitt-vitt-vitt, utan två av stylisterna använde mycket färg på väggarna i sin styling. Just de två färgstarkare tolkningarna applåderades högt i bloggvärlden. Helt klart en tankeställare för många mäklare och homestylister.
När så ett av de ledande teamen inom homestyling häromveckan fick fria händer av sin uppdragsgivare gjorde de likadant. Rummen målades i riktigt djupa grå och blå nyanser. Resultatet fick stort genomslag i bloggvärlden och bilderna spreds snabbt på nätet.
Stylingteamet använde sig av en viss blå, redan frekvent ombloggad nyans som jag själv varit inne på inför en makeover av mitt vita vardagsrum. För precis som alla andra letar jag just nu efter den rätta nyansen. The one. Hos stylisten Amelia Widell som länge gått i bräschen för mer färgstarka hem ryker till och med hennes följare ihop i kommentersfältet när hon lägger upp en glimt av sitt nymålade rum på instagram:
“– Vad heter färgen? Älskar den!!!
– Ett förslag är annars att man går till färgaffären och hittar en färg man själv tycker om! Så kan alla ha individuella hem efter egen smak? Alternativt mailar Amelia så att inte hela världen får samma information.
– Ja eller så låter du folk få fråga vad dom vill – översittare much?? Jag och alla andra som undrar vilken färg det här är har hållit på att leta färg länge.”
Ja, för man vill ju inte ha samma kulör som alla andra. Jag skippar nog den där hypade blå, och försöker hitta min egen nyans. För som stylist ska man ju nu helst ha sin egen signaturfärg med hashtag och bildgalleri på instagram. Som #tantjohannasgröna. Alltså måste jag hitta min egen #17dörrarsblå.
Även superbloggerskan som gjort ”krispigt vitt” till sitt signum målar just nu grått hemma i sovrummet. Hon verkar till en början inte riktigt vilja släppa färgkoden ifrån sig, utan retas lite med sina ”bloggisar” som blir förtvivlade och desperata i kommentarsfältet efter just den grå nyansen, som de några dagar senare ändå får av bloggerskan.
Det finns dock ett gäng bloggare, som hittills varit lika varit tveksamma till att släppa in färg i sina bloggar som mäklarna i prospekten, och dem brukar jag kalla ”de svartvita grafiska”. De har år efter år varit trogen sin stil, eller ska vi säga Lotta Agatons stil, det vill säga moderna svartvita hem med inslag av trä och gröna växter och nån hand här och där.
Men även hos vår främsta stylist rör det på sig. I dubbel bemärkelse. Såld är den berömda svartvita våningen på Odengatan, och på superstylistens blogg läggs inlägg efter inlägg med färg upp, och hon talar till och med om ett lite rustikare kök! I takt med att förebilden alltså bloggar om färg, smyger sig också färg för första gången in hos de svartvita bloggarna.
Så visst är färg i allra högsta grad på väg in i de svenska hemmen. Men det stora paradigmskiftet, då färg blir det nya vita hemma hos Svensson kommer att ske i samma ögonblick som Lotta Agaton slår upp portarna till sitt nya hem för allmänheten. För sådant inflytande har hon. Vår stildrottning nummer ett.
Ulrika Randel
Foto: #ameliawidellsaqua