Bilderna har min kompis Cecilia Magnusson tagit under vår plåtningsdag till min Göteborgsguide.
Jag får otroligt mycket mail, kommentarer och nu när jag hade frågestunden var det många som undrade hur det är att vara egen företagare. Vad har jag för tips? Kan jag leva på det? Känns det rätt? Vad gör jag om dagarna? Så med hjälp av era frågor tänkte jag försöka sammanställa ett inlägg om hur jag hur jag jobbar och ge er som går i samma tankar lite tips på vägen. Jag varnar redan nu för att detta blir ett långt inlägg med mycket text!
Jag vill börja med att säga att jag bara har varit helt egen sedan den 1 maj i år så jag är verkligen inget facit, jag lär mig fortfarande hur alla rutiner ska fungera och försöker få någon slags struktur på det hela. Men jag trivs verkligen så bra med mitt val att våga satsa på något jag brinner för till 100%, flera gånger i veckan får jag ett sådant lyckorus när jag inser vad jag faktiskt håller på med, jag gör det där som jag gick och drömde så mycket om förut. Det går verkligen inte att beskriva en typisk arbetsdag men för att ni på ett ungefär ska förstå vad jag sysslar med så går det oftast till såhär att jag blir kontaktad av en reklambyrå som har en inredningsföretag som kund och kunden i fråga behöver en stylist till kommande kampanjer. Vi har ett möte och går igenom all relativ information så som produkter, teman, location o.s.v, sedan är det mitt jobb att skaffa fram all rekvisita som behövs till plåtningen, under plåtningen är man oftast ett team på stylist, fotograf, fotoassistent, AD, och CD. Jag är den som bygger upp alla miljöer/stylar och har ett tajt samarbete med fotografen för att få till en så bra bild som möjligt. Efter plåtningen packar vi ihop allt och jag ser till att allt som har lånats lämnas tillbaka. När jag jobbar redaktionellt, det vill säga mot tidningar kan det vara så att jag blir kontaktad för ett så kallat beställningsjobb eller så gör jag och en fotograf något jobb på spekulation som det kallas, i hopp om att vi ska kunna sälja in det till en tidning när det är klart. Det kan exempelvis vara inspirationssidor i något speciellt tema eller hemma hos reportage. Jag jobbar även mot privatpersoner som behöver hjälp med att hitta stilen i sitt hem, som behöver inspiration och konkreta förslag på vad som kan göras men det är inte min huvudsyssla då de andra jobben mot reklambyråer och redaktioner samt uppstarten av mitt och Amelias företag har tagit all min tid just nu. Mer om vad vi egentligen sysslar med kommer snart! Jag lovar att berätta mer så fort jag bara kan.
Nu till det här med om jag klarar mig ekonomiskt på att “bara” vara egen och svaret är ja, lyckligtvis nog! Men jag hade en buffert och har även jobbat extra i en kompis klädbutik för att vara på den säkra sidan, som frilans vet man ju inte riktigt hur det ser ut med jobb framöver. Vissa månader kan vara så fullspäckade att jag måste tacka nej till jobb medan andra månader kan vara lite lugnare. Då har det varit skönt att veta att jag har en buffert och extrajobb om jag behöver, för sådan är jag. Lite trygghetsnarkoman skulle man kunna säga.
Mina tips till er som går i liknande tankar om att bli egna företagare/frilans är att först och främst gå in på verksamt.se och gå igenom steg för steg hur du ska göra och vad du behöver fundera på. Spara ihop en buffert och se över om du skulle kunna skaffa ett extrajobb, för att vara på den säkra sidan. Ha ordning på dina papper och kvitton! Jag trodde först att jag skulle klara mig utan revisor (har trots allt jobbat som inköpare) men jobbet och det kreativa måste få ta plats så den lilla tiden som blir över vill jag lägga på något annat än deklaration så jag har faktiskt bokat in ett möte med en revisor nästa vecka. Wish me lyck! Sedan är det enormt viktigt med ett nätverk av personer i branschen, kontakter är inte allt men mycket. Var trevlig, glad och tillmötesgående mot alla du möter, du vet aldrig vem som blir din nästa kund! Och så vill jag bara säga att man inte ska underskatta att vara anställd, jag är så glad för de sju åren jag var anställd inom modebranschen. För allt jag har lärt mig, för de chefer jag har haft, för ansvaret jag hade och för att jag var tvungen att leverera och kunna jobba i ett team. Det är guld värt! Så ni som är anställda men är sugna på att hitta på något annat men vet inte riktigt vad, ta ett snack med din chef. Kanske finns det något extra ansvarsområde som kan bli ditt, allt du lär dig är en tillgång och passa på att lära dig så mycket som möjligt medan du fortfarande är anställd och faktiskt får lön, för det vet du inte om du får när du väl har bestämt dig för att säga upp dig och starta eget.
Hoppas att ni har fått en någorlunda bild över vad jag gör och att ni som ville ha tips har gått något att ta med er på vägen. Att våga satsa på mig själv är bland det bästa jag har gjort och jag har inte ångrat mig en endaste sekund.