Minns ni Svensk Mjölk kampanjen som jag och Cecilia Hedin startade i våras? Efter att jag sett ett avsnitt av Uppdrag Granskning som handlade om den svenska mjölkindustrin kunde jag inte låta bli att höja min röst. För jag blev riktigt förbannad och ledsen över den situation svenska mjölkbönder befinner sig i. Jag ringde upp min vän och kollega Cecilia och sa att vi måste göra något. Som tur var befann hon sig på familjens lantställe och hade nära till kossor, ängar och bönder. Sagt och gjort slängde hon sig i bilen, åkte Halland rund för att fota kor, pratade med bönder och kom sedan hem till mig där vi skapade några fler bilder som jag stylade och Cecilia fotade. Cecilia skapade även emblemet “Svensk Mjölk” som placerades på fotona och redan dagen efter kunde vi påbörja kampanjen. Jag skrev ett inlägg på bloggen och la upp en bild på instagram där jag uppmuntrade till att sprida budskapet vidare med våra bilder och använda sig av #svenskmjölk. Responsen blev enorm och våra bilder delas fortfarande på sociala medier vilket vi tycker är jätte roligt. Detta är ett jobb jag är otroligt stolt över, dels för att det verkligen kommer från hjärtat men också för att det har fått så mycket fin uppmärksamhet. Jag har blivit kontaktad av flertalet mejerier som kört liknande kampanjer som de vill att jag ska stötta men för mig har det varit viktigt att inte ställa mig bakom ett företag, det är bönderna jag vill stötta i detta så jag har vänligt men bestämt tackat nej.
Idag fick Cecilia ett mail från det nystartade initiativet Svenska Mejerier som drivs av Falköpings Mejerier. De hade sett att hon var med och drev kampanjen #svenskmjölk som gjorde att fler började ifrågasätta branschen. Fantastiskt tyckte de. I höstas beslutade de att gå in i debatten och initiativet Svenska Mejerier skapades. Jätte bra så långt tycker jag. Men när de ber om hjälp att sprida deras initiativ och uppmanar att sprida de bilder som fanns bifogat i mailet tappade både jag och Cecilia hakan. För visst är det en total rip off på designmanéret Cecilia skapade för Svensk Mjölk?
Alltså jag blir så ledsen, irriterad, och frustrerad samtidigt. Men mest ledsen faktiskt. Att ett företag vill driva samma fråga är verkligen bara bra, missförstå mig rätt. Jag hade bara önskat att de antingen frågat oss om hjälp för att skapa ett designmanér eller skapat ett som inte var så uppenbart likt vårt. Jag gissar att vi egentligen bara ska känna oss smickrad över att de gillade vårt manér såpass mycket att de bestämde sig för att göra nästan precis likadant men eftersom att vi gjorde detta från hjärtat, helt pro bono svider det till lite faktiskt. Förutom att det är hederslöst är det även ganska korkat i tider som dessa då sociala medier gör allt väldigt tillgängligt och mottagaren har koll på vad de redan sett och vad som är nytt. Att dessutom göra en rip off av ett manér där den ena medskaparen är en bloggare med närmre 160 000 unika besökare i månaden och den andra en av Sveriges bästa grafiska designers känns faktiskt ännu mer korkat. Inte för att #svenskmjölk-manéret är någon ny uppfinning som vi har patent på, men det känns väl ändå lite konstigt när ett företag driver samma fråga och så uppenbart efterliknar något som redan producerats. Nu ska jag inte bli mer långrandig än såhär. Som sagt – initiativet är fantastiskt och jag önskar dem verkligen lycka till. Det är trots allt de svenska mjölkbönderna som behöver hjälp och de skiter nog fullständigt i designmanér, bloggare och tjusiga bilder på kossor. Länge leve svenska bönder!
Update: Affärstidningen Resumé ringed upp mig för en intervju. Artikeln hittar ni här!