DSC02973

Ångest över att ha ångest

Godmorgon lördag och alla vänner! Jag blir så otroligt glad över att ni uppskattat mina senaste inlägg lite extra mycket. Det fina med bloggar tycker jag är att man märker oftast hur skribenten lagt ner mer tid och energi när hen skrivit sitt inlägg.. Det blir utförligt och nästan som en novell. Man målar en bild medan Instagram låter bilden talas för sig själv med en kompletterande text.

Idag är det lördag och jag tänkte fortsätta med ännu ett önskeinlägg som handlar över att ha ångest över att ha ångest. En så otroligt komplex och svår fråga tycker jag, men eftersom jag själv gått i dessa tankar tycker jag att de måste lyftas.

Vi är många som lider av ångest, vissa i mindre och andra i större utsträckning. Påslaget att få ytterligare ångest över att man har ångest gör allting så mycket värre. För mig kan det betyda att jag försöker minimera min ångest och nonchalera den – trots att den finns där av en anledning. Det blir en enda stor ond spiral som man försöker hantera.

Hur hanterar jag då intala känslor av ångest eller när jag befinner mig i stormen av den? 

Jag har tidigt i mitt liv kommit i kontakt med begreppet ”dagsform” och det har följt med mig sedan dess. Det är ett enkelt och konkret tillvägagångssätt för att känna in hur man mår för dagen. Det i sig hjälper en att förstå ens möjliga prestationer under dagen. Rent konkret kan det fungera såhär:  Jag vaknar upp och märker att mitt humör är dämpat. Jag känner mig trött, irriterad och vet att jag har en lång dag framför mig. Då börjar jag tänka på just begreppet dagsform. Då gör jag en mental lista över allt som borde göras och ställer sedan de olika punkterna i kontrast till vad jag faktiskt orkar.

Det är OK att uppleva en känsla en känsla av tomhet, värdelöshet, meningslöshet.. you name it. Men vi måste också komma ihåg att bara för att vi har en dålig dag så är det inte ett dåligt liv. Efter regn kommer oftast solsken, ibland är det bara en kraftigare storm och solskenet får kämpa lite extra för att tränga igenom.

Jag har levt med ångest i över tio år och även om den är mildare idag än tidigare kommer jag inte trycka undan den. Jag omfamnar den, gör det bästa av stunden och jobbar för att hantera den.

Mina bästa tips för att hantera ångest:

Frisk luft. Ta en promenad. Om du inte orkar ta en promenad, öppna ett fönster och stick ut huvudet.

Kallt vatten. Skvätt kallt vatten i ansiktet eller kallbada.

Träning. Åh. Jag kan inte trycka på hur viktigt detta faktiskt är. Jag upplever att om jag är trött och slutkörd fysiskt följer psyket. Det landar i en typ av symbios.

Närhet, partner eller husdjur.

Titta på dina favoritfilmer eller favoritserier. Gråt om du behöver gråta och skratta om du behöver skratta.

Kram. Du är mer än din ångest och värd allt det goda livet har att erbjuda.

55
Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Detta inlägg har en kommentar

  1. Emmeli

    Så bra skrivet! Jag brukar tänka som du, när livet bjuder på dagar av “Skoskav i själen”. Att “Omfamna skiten” är mitt bästa sätt också. Och försöka vara snäll mot mig själv utifrån den dagens dagsform.
    Heja att du finns och sprider viktigheter!
    /Emmeli

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.