Katrin_Baath_Lovelylife_-08678

Hanna Bondesson i min Ateljé.

Under hela min karriär i reklambranschen (över 20 år nu) har jag bråkat med min inre stress och min ”duktiga flicka”. Vara alla till lags, få klart allt till deadline eller allra helst innan dess. Alltid vara perfekt, alltid säga ja till allt och aldrig tänka en enda tanke på vad som är bäst för mig utan alltid bara vad som är bäst för alla andra. 2008 tog det tvärnit. Jag fick spasmer i hela kroppen fler gånger per minut, kunde inte sova, var ständigt trött, kände inget driv, saknade kreativitet och mådde allmänt blä. Efter att ha träffat en läkare blev jag sjukskriven direkt. Utmattningsdepression. Utmattningsdepression…På den tiden fanns knappt begreppet och jag upplevde att folk absolut inte förstod vad som var fel på mig. Idag är det annorlunda.

Idag är utmattningsdepression en folksjukdom och det gör så ont i mig att så många drabbas. Det är dags att råda bot i förväg tänker jag, jobba preventivt. Därför bad jag Hanna Bondesson poppa upp i min Ateljé i höst för att lära mig och er andra hur man preventivt kan hantera stress både i sin vardag och på jobbet.

Jag ställde några frågor till Hanna för att förstå vad hon ska lära oss och hur hon jobbar med detta.

Hej Hanna, hur mår du?
Jag mår bra. Jag tog en söndagslunch med mig själv idag. En chans att reda i lite arbete och samtidigt reflektera över livet i allmänhet.  Jag är väldigt analog och uppskattar helt enkelt att dejta mitt anteckningsblock då och då. 

Vad har du på gång just nu?
Den tidiga hösten är uppstartstid för mina kurser.  Jag ger dem främst mot föreningar, företag och kommun och 2019 blev fullbokad redan innan sommarledigheten. Utöver kurserna skriver jag copy för svenska designföretag, bland annat Ulricehamns Tapetfabrik. Variationen i arbete roar mig. 

När kommer du till Jönköping? 
Kursstart sker tisdagen den 8 oktober i Katrin Bååths fantastiska nya lokaler på Tändsticksgränd 28. Vi ses 18:00–20:30 med paus för kvällsmacka (bästa mackan) därefter ses vi 15/10, 22/10 och 5/11. Samma tid, samma plats. Vi gör ett litet hopp för höstlovet och hoppas det matchar folks scheman bra.

Hur ser den typiske deltagaren ut på dina kurser?
Det är en person mitt i livet. Åldersspannet brukar ligga på 25–55 någonting. Merparten av deltagarna är kvinnor. De är aktiva i arbete, studier eller båda. Rattar många roller och har flera ansvarsområdet. Hen är medveten om att utmattningssyndrom kan drabba vem som helst och vill rusta sig med kunskap.

Vem bör gå kursen?
IKEA har sin slogan “Där livet händer”. Jag tycker det är en god anledning att gå kursen helt enkelt för att “Livet händer”. Ingen går fri från stress och när den slår till ordentligt och riskerar att bli långvarig är det bra att redan innan ha nycklarna till balans med sig. Kursen passar den som köper på sig välskrivna och adekvata självhjälpsböcker men som aldrig tar sig tid att läsa dem. Att gå en fysisk kurs, passa tider och göra övningar på plats är som att träna i pass på gymmet – krångligare men det blir av. 

Varför ger du en förebyggande kurs och inte en läkande kurs för redan drabbade i UMS?
Det förebyggande arbetet är så vansinnigt enkelt i jämförelse med det rehabiliterande. Det kräver en del självrannsakan och disciplin men det är många turer enklare än att komma tillbaka från exempelvis en utmattningsdepression. Min önskan är att stävja vågen av sjukskriva i stressrelaterade sjukdomar då är det förebyggande perspektivet mest intressant. 

Vad gör ni på kursen?
ACT har sex hörnstenar: Observerande jaget, Kognitiv Defusion, Acceptans, Medveten närvaro, Värderad riktning och Åtagande. Vi talar om nattsömn, återhämtning, motion och självmedkänsla. På plats gör vi många egna reflekterande övningar på penna och papper. Varje träff avslutas med tre hemövningar som vi går igenom vid nästa träff. De är mer upplevelsebaserade. 

Måste man pitcha sig själv inför gruppen?
Nej. Du kan släppa all form av prestation. Vi är bara förnamn med varandra. Ingen redovisning av bostadsort eller jobbtitel krävs och du delar bara med dig av vad du är bekväm att dela med dig av. 

På vilket sätt är du sårbar för stress?
Jag känner igen mig i personlighetsdragen hos såväl högkänsliga som introverta. Detta med en ganska extrovert framtoning. En tidig överlevnadsstrategi kanske eller så är jag bara olika vid olika tillfällen. Jag tankar dock energi i ensamhet och det kan ju vara svårt att få till när man har man och barn.  Jag är storasyster och snabb på att ta på mig ansvar och jag har sett båda mina föräldrar arbeta, nästan för, hårt och lojalt genom åren. Ovan sammantaget gör mig extra mottaglig för stress. 

På vilket sätt är du naturligt skyddad mot stress?
Jag och mina syskon fick en ändlöst varm och kärleksfull uppväxt. Självkänslan den grundtryggheten genererar är ett slags vaccin som får dig att reagera med chock och ovilja inför att bli behandlad dåligt. Det hjälper dig att dra sunda gränser. 

Vilken är den tydligaste gräns du dragit i privatlivet eller i arbetslivet?
Jag gick ”på dagen” från en anställning som AD-assistent på reklambyrå. En anställning som alla i min omgivning bedyrade var en verklig chans men som fick mig att vilja sitta ner och gråta. Kulturen där var inte konstruktiv och fast att jag bara var 20+ förstod jag att inte stånga mig blodig mot en destruktiv företagskultur. Det är topp 5 det bästa beslut jag tagit för att värna min energi och inte gå ner mig. 

Har du varit drabbad av utmattningssyndrom?
Nej. Många som håller kurser och föreläser på det temat har den egna erfarenheten men jag vill visa på att vi kan lära av andras, dyrköpta, erfarenheter och börja leva hållbarare redan nu. 

Finns det platser kvar?
Det finns några platser kvar. Varmt välkomna att maila hanna@hannabondesson.se för anmälan och för er med friskvårdsbidrag går det fint att nyttja det.

6
Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny